Viktigheten av, og utfordringene med, restitusjon

Gjennom mine år på idrettslinjen er det noe som har brent seg fast ved minnet: restitusjon er viktig! Det er noe jeg nå får smake skikkelig på. Med full jobb, familie og full fart på sykkelsatsing blir totalbelastningen stor, og jeg må være veldig bevisst på alt jeg gjør gjennom dagen. Skal jeg ha nok energi til å gi nok av meg selv på alle arenaene, er det viktig at jeg har så mye energi som mulig til en hver tid.

Definisjonen av restitusjon vi lærte på skolen sitter enda. ”Restitusjon er gjenopprettelsen av fysiologiske ubalanser i kroppen som er forårsaket av trening og konkurranser”. Får kroppen nok hvile og riktig påfyll av energi etter trening og gjennom dagen har vi mulighet til å styrke kroppen over tid istedenfor å bryte den ned. En annen viktig faktor ved restitusjon er at det er skadeforebyggende. Får jeg en alvorlig skade nå, som jeg kunne vært foruten, kan hele sykkelkarrieren være over. Jeg er avhengig at jeg har med meg samarbeidspartnere og sponsorer på laget, og skjer det noe nå som gjør at sesongen er ødelagt er det ikke en selvfølge at mine støttespillere er med videre neste år.

Restitusjon er egentlig ganske enkelt: jo mer du trener, jo mer må du hvile. Toppidretssutøvere som trener fler ganger i løpet av dagen hviler og tar det helt med ro mellom øktene. For meg er det umulig å trene to ganger hver dag, eller kjøre 4-5 harde økter i uka. Som jeg skrev over blir totalbelastningen for stor, og jeg vil ikke klare å være tilstede der jeg bør være. Nå om dagen er søvn det størte problemet. Hampus, på snart 11 mnd, er ikke glad i å sove, og er mye våken gjennom natten. Tenner og matavvenning er ikke noe han setter pris på. Når man sover et par timer, er våken i 1-2 timer for så å sove i et par timer til er ikke veldig heldig. Dagene kan være veldig slitsomme, så jeg må gjøre alt jeg kan for å ha så mye overskudd som mulig. Treningsplanen min må ofte endres etter hvordan totalbelastnignen er, og enkelte dager kan jeg ikke kjøre intervaller, men heller ta en dag hvile. Det er overskuddet som er viktig og det vi ønsker å ha hver dag. Når jeg har uker som er ganske fulle, kan jeg prioritere intervalløkter, og hvile en dag ekstra. Det trengs, og kroppen tjener på det. Jeg har forstått det «på ekte» det siste året at en ekstra hviledag ikke er negativt. Før kunne jeg typ få dårlig samvittighet når jeg droppet en trening for å gjøre annet. En ettermiddag med familien gjør veldig mye, både for kroppen og sinnet. Humøret kan være så mye bedre etterpå!

Jeg gjør noen tiltak hver dag for å se hvordan kroppen har det. Hver morgen måler jeg hvilepulsen og veier meg. Jeg veier meg fordi jeg vil ha oversikt over om kroppen tar til seg mat og om jeg klarer å opprettholde væskebalansen. Går jeg ned 1 kilo på 24 timer ringer bjellene og jeg må gjøre tiltak. Jeg prøver å drikke mye vann gjennom hele dagen. Før kunne jeg drikke mye under trening, og lite gjennom dagen. Nå som jeg drikker mer gjennom dagen merker jeg at jeg ikke behøver like mye væske under treningene. En liten slurk for å slukke tørsten i ny og ne kan være nok. Altså, lite som skal til for mye positivt.  En annen ting jeg er veldig bevisst på, er at etter trening får jeg i meg en proteinshake rett etter trening. Proteinene vi inntar sørger for reparasjoner i muskel- og senevev og nydannelse av proteiner. De beste proteinene finner vi i vanlig mat og drikke, men det er ikke alltid jeg orker å tenke på mat rett etter trening, så da er en shake en god og lettvint erstatning Etter en dusj og litt hvile prøver jeg å få i meg et måltid med mye karboydrater. Karbohydrat er det absolutt viktigste næringsstoffet med tanke på restitusjonen. Karbohydrater er kroppens hovedkilde til energi, og derfor vil vi fylle opp karbohydratlagrene fort!

Det er lite som skal til for å legge til rette for god restitusjon, men det er også lite som skal til for å komme ut av rytmen og restituere dårlig. Med god planlegging og litt tanker bak hva man gjør kommer man langt. Nå lader jeg til lørdagens Dalslands XC, årets første mtb ritt. Her har jeg store planer og håper på gode bein. Da kan det meste skje.. Har man troen på seg selv og ferdighetene sine kan man få til det man vil, og jeg vil virkelig noe med dette rittet! Jeg gleder meg!

Stian

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s