Forsinket racerapport Bergrittet

Bedre sent enn aldri er det noe som heter, og her kommer en lite nrapport fra Bergrittet som gikk av stabelen i fantastisk sommervær på lørdag.

Jeg hadde forhåpninger til dette rittet, da det er mitt favorittritt i karusellen. Her får du ingenting gratis, og det er virkelig mann mot mann, og den sterkeste vinner. Rittet er godt arrangert, med en fin ramme rundt. Synd markedsføringen ikke er helt i rute, for dette er et ritt som fortjener fler påmeldte!

På oppvarmingen kjørte jeg to runder ned det siste terrengpartiet. Sjeldent er det så tørt og fint der. Et par gjørmehull var det eneste å klage på.. Andre runden ned kjørte jeg med Frode Bokerød, Halden CK syklist som år etter år er en av byens beste terrengsyklsiter. Jeg vil tørre å påstå at det ikke er mange i byen som kjører fra han i skogen. Han viste meg noen linjer som jeg burde kjøre for å få best mulig flyt. Jeg holdt følge med han på oppvarmingen, men han sa han kunne kjøre litt fortere på rittet. «Da håper jeg ikke vi er sammen her litt senere» var mitt svar.. Jeg følte jeg lå ganske på limit av hva jeg kunne kjøre i skogen..

Rittet begynte, og som vanlig var Gjellebæk i front og prøvde å rykke tidlig. Jeg ville ikke la han gå uten å prøve å henge på, så jeg prøvde meg. Desverre røk lock outen til demperen etter 500 meter, så jeg ble sittendes å gynge.

Bjrn+Morten+Gjellebk+med+Stian+Nyble+Lie+p+hjul.+Bak+i+front+skimtes+Frode+Bokerd+dagens+beste+fra+Halden.
Det er bare å lukke øya, trå og håpe på det beste når Bjørn-Morten Gjellebæk tråkker til!

Gjellebæk  kom ikke unna på første rykk, men en Lillehammer-syklist kjørte med en gang etter og da hang han seg på. Jeg prøvde å komme meg opp, men lå to-tre meter bak uten å klare å komme meg helt opp. Jeg slapp meg ned mot gruppa bak, og da kom Frode Bokerød og Anders Iversby (Fredrikstad SK) opp til front, og eg tenkte at nå er det kjørt. De 3 sterke mennene der klarer vi aldri kjøre inn, og det var drit at jeg ikke satt der. De var 10-15 meter foran, men jeg hadde ikke klart å rykke meg oppe med løs demper. Frode måtte slippe ganske fort, og vi ble en gruppe bak teten som kjørte sammen. Jeg lå som topp tre hele veien, og ville være langt fremme for å unngå å bli hektet av hvis det skjedde noe foran meg. Kjedelig å bli hektet av fordi noen faller foran meg! Vi kjørte greit sammen, men det ble liksom ikke det trykket vi hadde trengt for å ta inn Anders og Gjellebæk som lå foran. Vi fikk flere ganger info om avstanden opp, og den lå jevnt på det samme.  På oversiktlige strekker så vi de foran, og det kunne ikke være mye mer enn 40-50 sekunder opp. Vi skal opp to ganske harde bakker; en asfaltbakke og en bratt grusbakke som går videre over til en steinbakke i skogen. Begge er bratte og det koster krefter å kjøre hardt opp. Jeg ville være tidlig inn i bakkene så jeg kunne bestemme farten. Første gangen opp asfaltbakken lå jeg foran og styrte. Jeg kjørte jevnt hardt, men ikke hardt nok til å bli stiv. Vil man hekte av andre i gruppa er det på toppen av asfaltbakken det er lettest å gjøre det. Mange velger å drikke og ta noen hvilemeter på toppen, og kjører man på videre faller det mange av.

Frode+Boker%C3%B8d+og+Stian+Nyb%C3%B8e+Lie+i+front+i+hovedfeltet+opp+bakken+i+Svaler%C3%B8dkilen+f%C3%B8rste+runde..jpeg
Frode Bokerød og meg i front opp asfaltbakken

Vi ble noen færre etterhvert, men var fortsatt 8 stykk når vi nærmet oss det siste terrengpartiet ned til mål. her ville jeg være først inn i terrenget, så jeg kunne bstemme farten, og så det var vanskelig å komme forbi meg. Det var snakk om en 3. plass eller 10. plass. Frode kom før meg inn i terrengpartiet, men jeg tok hjulet hans og klarte å følge han. Her ser man virkelig forskjellen på hardtail og fulldemper. Frode kjørte hardtail og jeg fulldemper. Jeg hadde ingen problemer med å følge, men la meg etter noen meter for å ha litt klaring. Ned en nedkjørign i skogen fikk Frode noen meter, men jeg kjørte de inn på en liten flate og jeg lå helt i rygg når det gjensto 200 meter av skogen. Jeg var helt sikker på å ta 3. plassen og spurte fra Frode, da vi har spurtet litt tidligere og jeg stoler på mine kvaliteter i spurten. Jeg skulle ligge i rygg på han ut av skogen, og direkt ut på asfalten skulle jeg kjøre i fra. Desverre ble det bare med tankene, for i nest siste sving i skogen hadde de lagt på singel. Frode kom litt langt ut i svingen, og jeg enda lenger. Jeg gikk rett ned, men forsøkte å komme meg så fort opp som mulig.. Jeg kunne ikke tape posisjoner på dette! Jeg kom meg på sykkelen og når jeg begynte å trå kom de andre bak meg. Jeg kjørte på det jeg hadde, og så at de ikke kom innpå, luka ble heller litt større. Når jeg svingte inn på fotballbanen, som man skal kjøre rundt, trykte jeg på litt ekstra for å forsikre meg om at de andre ikke skulle ta meg igjen. Jeg gled inn til en litt sur 4. plass.

18358746_1858492134176224_4970296542814332659_o

Etter noen dager er jeg dog fornøyd med rittet. Jeg hadde bra trykk i pedalene gjennom hele rittet, og kjørte knallbra til meg og være i skogen. Det at jeg hang på Frode  viser at terrengtreningen har hjulpet, og jeg kan henge med de beste lokale i terrenget.

Nå venter en rittfri helg, men med en rittlik trening på lørdag. Jeg skulle egentlig kjørt åpningsløpet i Långloppscupen i Sverige, men jeg må stå over da sykkelen ikke er helt på lag. Gleder meg veldig til neste ritt i cupen, som er 28. mai i Falun.

Bildene jeg har brukt er tatt av Eventfotografene (Sjekk de på Facebook) og Torhild Grimseth Huseby/Halden Arbeiderblad

Ønsker alle en god helg, gjør det beste ut av den!

Stian

PS: Jeg orker ikke lese igjennom, så beklager skrivefeil og ord som kanskje er på feil plass:)