Nytt Strava-segment, denne gangen skal vi til Erte!

Nå er det tid for den andre artikkelen i serien om de utvalgte  segmentene. Denne gangen skal vi, som det står i overskriften, til Erte og nedkjøringen i Blå løypa fra parkeringen til jernbanen.  Det er ikke et veldig populært stiparti her i distriktet, men det er en fantastisk morsom nedkjøring som fler burde få øynene opp for. Her er kunsten å   finne god flyt og holde god fart ned hele.

Her er noen tall å forhodle oss til:

  • Stien er 300 meter lang, og synker 13% i gjennomsnitt.
  • Høyeste punkt: 141 moh, laveste punkt: 98 moh
  • Det er logget 187 nedkjøringer på Strava
20503990_10155464799190539_497069103_n
Her begynner segmentet, rett før grusveien som fører mot Klepper, og under parkeringen på Erte
20503820_10155464799755539_1180053758_n
Et av segmentets utfordringer: Hvor skal jeg kjøre i forhold til de spisse steinene?
20503855_10155464800405539_1720835858_n
Høyre, venstre eller hoppe over steinen?
20562881_10155464800635539_130009351_n
I enden av gressjungelen ender segmentet, helt nede ved jernbanen

Mannen som er sjefen ned her er Thomas Engelsgjerd med 31 sekunder. Nest beste tid har jeg, Stian, på 37 sekudner, mens Andreas Bye er på 3. plass. Her ser vi at det skiller stort fra første til andre beste tid. Thomas mener også at han har kjørt under 30 sekunder ned, men den turen er ikke lagt ut på Strava. Thomas er en kjent syklist i Halden, men for dere som ikke vet hvem det er så sykler han på Swix Hard Rocx, Norges beste terrengsykkellag. Han kjørte også EM for Norge i 2016. Han vant Norges Cupen i 2015, og i 2016 ble han Norgesmester i å bryte flest ritt. En meget sterk syklist som jeg er heldig å få trene en del sammen med, og mens han lærer meg mye om sykling prøver jeg å lære han litt om det vanlige livet hvor jobb og familie inngår. Det kommer en dag hvor han også er i den situasjonen, og da er det greit å være forberedt.

 

Jeg har fått Thomas til å åpne seg om segmentet, gi bort noen tips og fortelle litt om planene for segmentet videre.

Thomas forteller om segmentet slik:

«Segmentet er ned Ertebakke stien. Stien går opp jernbane linjen og opp til asfalten før parkeringen på Erte, men segmentet går ned. Forholdsvis kort segment, men det er veldig morsomt. Det er ganske teknisk, men finner du en god linje kan du holde høy hastighet hele segmentet. Jeg har kjørt der veldig mye, helt siden jeg begynte å sykle har jeg kjørt intervaller opp, og syklet ned mellom intervallene. Jeg kjenner linja godt og syns den er veldig morsom.»

Thomas forteller videre at rekordturen ned stien ble tatt etter en økt. Han hadde syklet intervaller på Holevannsveien, og han pleier å avslutte turene sine ned her. Han sier han hadde KOM fra før, men siden denne artikkelserien hadde blitt en snakkis, ville han sente tiden enda mer. Det klarte han med 4 sekunder.

Hvis du har lyst til å kjøre fort ned, har Thoams noen tips til deg:

  1. Øvelse gjør mester. Kjør ned mange ganger, og finn den beste veien. Du kommer til å kjøre fortere hver gang!
  2. Det er mange spisse steiner og røtter, så ikke ha for lite luft i sangen selvom det er  i skogen vi kjører her. Heller ikke for mye, men finn det som passer akkurat.
  3. Se langt frem, slik at du ser hvor den beste linja er.

Thomas oppfordrer også til å ta det litt pent hvis du ikke vet om du møter noen, for stien blir mye brukt til intervaller, både med sykkel og av løpere.

Til slutt forteller Thomas om planene videre for segmentet. Kommer noen å tar beste tid, vil han da forsøke og ta tilbake tronen?

«Hvis noen tar tiden min, kommer jeg til å ta den tilbake. Jeg tviler på at noen klarer å ta tiden min. Hvis noen kommer med enduro eller utforsykkel har de selvfølgelig en sjanse. Jeg brukte konkurransesykkelen min jeg bruker i maratonritt, og har du det rette utstyret kan du kjøre fort ned. Jeg tviler på at noen i Halden klarer det, for jeg har en god tid. Jeg er godt kjent der, så jeg føler jeg har bra kontroll» avslutter Thomas med sin velkjente breiale stil.

-Stian

 

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s