Motgangen kommer. Hvordan takle den på best mulig måte?

“The most important thing for staying in shape is having fun with your workouts» sa Erin Heatherton, en amerikansk modell kjent fra Victoria´s Secrets undertøysshow. Bare for å please mine yngre kvinnelige lesere, altså..

Å ha det gøy på trening er alfa og omega for å utvikle seg. Det samme gjelder jobb, familieliv og generelt alt i livet. Nyter man ikke det man driver med så blir man ikke bedre. Den siste uken har vært krevende for meg, av flere årsaker. Jeg skal ikke gå inn på alle årsakene, men en ting som virkelig setter motivasjonen, og hverdagen min, på prøve er å gå ut i garasjen hver dag, sette seg på sykkelen og se inn i veggen. Trå så svetten siler, på samme sted uten å komme av flekken. Det er virkelig en prøvelse for meg nå. På onsdag i forrige uke toppet det seg: Da hadde jeg intervalltrening og skulle kjøre 15 min x 4 på relativ hard belastning. Jeg klarte 3 minutter av første intervall før kroppen var helt tom for energi. Jeg har aldri opplevd det tidligere. Dårlig kropp har jeg hatt mange ganger, men jeg har på en måte klart å glemme det og fortsatt å presse meg. På onsdag gikk ikke det, og det er første gangen jeg ikke har klart å «lure» hjernen til å ikke fortsette.. Det var for meg en reminder på hvor mye hodet spiller inn på den fysiske formen og hvor mye energi hodet stjeler når det oppstår ting man ikke ønsker.

Altså, at jeg har en uke hvor treningen ikke går som planlagt er «piece of cake». Det betyr ingenting i det store bildet for min forhåpentlige fremgang. Jeg tenker heller på de som sliter med større ting i livet og kan dra paraleller til min «fjollete» utfordring. Jeg har vært gjennom mye værre ting tidligere, som blant annet å få drømmene og gleden knust ved å miste et barn.. Jeg føler jeg har litt å slå i bordet med på dette feltet. En ting som jeg virkelig har lært er at motgang gjør meg sterkere. Jeg føler jeg alltid har kommet sterkere ut av kjipe situasjoner og jeg har lært masse om meg selv. Jeg tenkte jeg skulle dele noen tips, eller tanker, som jeg bruker når det er litt grå dager med dere.  Kanskje de kan komme til nytte for noen. Å hjelpe andre er virkelig en følelse jeg setter pris på, så å dele er veldig lett. Motgangen kommer uansett om man vil eller ei, og har man gode verktøy er det kanskje lettere å gjøre motgang om til medgang raskere. Jeg vil påpeke at jeg ikke er noen psykolog, så det er mulig ikke alle er enig med meg, men dette har jeg lært av egen erfaring, og det funker for meg..

Noe som er viktig for meg er å ikke fokusere på problemet. Det er klart, man må først innse at man sliter og har en dårlig deal i livet. Jeg får ikke noe ut av å analysere og ha fokus på det som er galt. Jeg må se fremover, finne en vei som jeg tror kan funke og gå for den. Jeg opplever at om jeg fokuserer for mye på problemet og årsaker, så graver jeg meg bare ned. Man drukner ikke av å falle i vannet, men du drukner hvis du oppholder deg for lenge under overflaten er det noe som heter.. Problemet vet man som regel hva er, og årsaken til problemet er nok også ganske klar. Finn en vei ut av det, og finn en vei du kan glede deg over. Gleder man seg ved en forandring er det mye lettere å stå støtt ved forandringen. Jeg vet mange anbefaler å analysere problemet og stille mange spørsmål rundt det, men det fungerer ikke for meg. Kanskje det er typisk for oss gutter? Vi er vel kanskje ikke av de mest tenkende vesene på jorda…

Noen som har merket at man ikke tenker like fornuftig når man stresser? Ting går kjappere i hodet, og avgjørelser blir tatt uten de beste forutsetnignene. Som oftest blir avgjørelsene værre enn det de kunne blitt. Problemer blir gjerne hauset opp flere ganger når man ikke tenker klart.  En ting som er lurt er å ta et skritt tilbake og slappe av. Evner du å få balanse på tankene dine har du større sjans  til å ta de rette avgjørelsene, og du opplever kanskje ikke problemet like stort. Har man mer kunnskap om situasjonen og hvilke problemer som kan forekomme takler man det som regel på en bedre måte. Og hvordan får man mer kunnskap og bedre mulighet til å dømme en situasjon? Man stresser ned, tar en pust i bakken og slapper av..

Men det kanskje beste tipset jeg har er å være åpen. Fortell! Fortell folk at du sliter eller har en dårlig periode. Er man åpen møter man lettere forståelse, og får mer hjelp til å komme seg ovenpå har jeg selv erfart. I tillegg «plikter» man seg selv til å gjøre en jobb for å komme seg ovenpå. Folk er også bevisst på at du sliter, og tolererer eller gir deg mer tid til å komme ut av situasjonen.

Dette temaet, å komme seg ut av motgang og være godt forberedt på motgang, må være noe av det som er mest forsket på. Googler man «motgang» får man ti tusenvis av treff, og man kan lære mye av å bare surfe litt rundt. Det viktigste å ta med seg er at det er ikke en standarting som får alle mennesker ut av motgang. Vi takler motgang ulikt, og det gjelder å finne en måte som passer for deg. Gjennom erfaring lærer man seg selv å kjenne, og som jeg skrev tidligere blir man sterkere av motgang – hvis man møter den med riktig innstilling.

Og til sist, her kommer en liten tanke jeg ofte bruker, og som det kan være lurt å ta med seg: Husk at det ALLTID er noen som har det værre enn deg og sliter med værre ting.

Det er ikke alltid det er dumt å ta en rolig uke for å samle overskudd, glede og ny motivasjon.  I dag var det ikke like kjedelig å gå ut i garasjen å trene heller, så jeg tror kanskje jeg er på rett vei.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s