Treningsleiren i ord og bilder del 2

Nå er treningsleiren over, og jeg har vært hjemme i det kalde nord i 4 dager. Når Fred og jeg gikk ut av flyplassen og -12 grader og det som kjentes som stiv kuling traff oss i ansiktet, lengtet vi fort tilbake til Port d`Alcudia og de tre som var igjen lenger enn oss.

På dag 3 syklet Fred, Øystein og jeg en god runde på 5,5 time og 160 km. Vi syklet sydover på øya, og klatret to fjell. Det første fjellet var helt fantastisk å sykle opp. Det het Puig de Randa, eller Cura som de lokale sier, og var 4,4 kilometer med 244 høydemeter. På toppen ventet en hvil i solen på en koselig kafè. Fred og Øystein bestilte sin vanlige Cafè con leche, og alt var nydelig.

Øystein på toppen av Cura

Etter nedstigningen av Cura bar det et godt stykke videre før det var lunsj, og et herlig tunfisksmørbrød ble fortært. Rett fra lunsj gikk vi til dagens andre fjell, St. Salvador. 410 høydemeter på 5 km gir en gjennomsnittlig stigning på 7%, og med et tunfisksmørbrød ruvende i bunn av halsen var det bare å ta det med ro oppover. Serpentinsving etter serpentinsving gjorde allikevel stigningen til en god opplevelse.

Fred, Øystein og meg på toppen av St Salvador

Etter den andre toppen vendte vi nesa nordover og satte kursen hjem. Turen ble noe lengre enn planlagt og energinivået ble lavere og lavere, så når vi var ved Petra (ca 30 km fra hjemmet) måtte vi legge inn en ekstra stopp for litt energipåfyll. Sjeldent har en Cola og KitKat smakt bedre. Jeg viste det ikke så godt tror jeg, men jeg var skikkelig sliten og var ikke helt sikker på om jeg klarte å komme meg helt hjem. Colaen og sjokoladen ble virkelig en redning, og kroppen forandret seg helt på bare noen minutter. Resten av turen hjem bød ikke på problemer, heldigvis!

Dag 4 var det tid for en restitusjonstur, og i dag gikk turen til et utrolig vakkert sted. Målet var Cap Formentor, en odde helt nordøst på øya. Utover mot tuppen av odden går det geiter fritt, og de er helt ute på kafèen. De er vane med å få energibar av syklistene, og noen av de er mer pågående for å smake enn andre. Bilder av geitene ligger på Instagram-siden min.

Turens mål, fyret på Formentor

Vi brukte god tid utover, filmet og tok masse bilder. Været var helt perfekt og vi hadde en fin tur. Etter turen var det dusj, litt mat og hvile før vi dro til gamlebyen i Alcudia og spiste.

Neste dag var søndag, og treningsleirens lengste og hardeste dag sto for tur. Vi hadde fått besøk av ei som skulle lage promofilm om VM-prosjektet, og var så heldige at vi hadde med oss følgebil hele dagen. Var flaska tom var det bare å hente en ny i bilen, og det samme med energibarer. Veldig deilig å ikke pakke opp lommene fulle på en langtur! Vi kjørte fire topper, og klatret totalt 3400 meter, og klokket inn 160 kilometer. De to største var Puig Major (15 km og 900 høydemeter. Toppen er forøvrig Mallorcas høyeste punkt) og Sa Calobra (10 km og 700 høydemeter)

sa-calobra-climb-mallorca-cycling
Toppen av Sa Calobra-klatringen. Serpentinsvinger nedover hele, og en fantastisk klatring!

Etter Sa Calobra var det 5 mil hjem, og heldigvis var det mest flatt og utforkjøringer. Dagen var helt magisk og vi var ute fra 10:00- 18:00. Etter turen fikk vi servert hjemmelaget carbonara, og restitusjonen var igang, noe som var veldig nødvendig etter en sånn tur. Det kommer en dag i morgen, og da er det greit at beina er på samme lag som hodet.

Siste dagen på sykkel var en ny restitusjonsdag, og vi fikk gode 100 kilometer og lunsj på torget i Petra. Jeg tenkte at jeg skulle være litt gæærn og bestille noe jeg ikke visste hva var. Vanligvis liker jeg det trygge, som jeg vet hva er, men jeg hadde kanskje et behov for å gå litt utenfor komfortssonen. Jeg vet ikke.. I alle fall, jeg bestilte på spansk, og fikk servert 10 nydlige tomater, oppskåret med olivenolje over. Det var alt, og jeg liker ikke tomater! Snakk om helbom a! Her var et bare å komme seg inn i restauranten og få ordnet opp, og kort tid senere kom en spansk omelett på bordet. Etter lunsjen syklet vi sydover til Manacor, og senere hjem.

Til mine reisepartnere: Tusen takk for turen, den var helt magisk og kunne nesten ikke vært bedre!

Til slutt må jeg få takke Morten Stomperud for at vi fikk låne leiligheten hans. Perfekt beliggenhet, både for kos og nytelse av hverdagen, og midt i blinken for gode treningsmuligheter. Det beste var kanskje heisen. det å slippe og gå i trapper etter en lang dag på sykkelen må være noe av det bedre. Jeg ble ganske forelska i Port d`Alcudia, og det er definitivt et sted jeg kommer til å dra tilbake til!

Vi har tatt mange fler bilder underveis, og vil du se mer, kan du følge meg på Instagram. Link ligger til høyere på forsiden, eller søk på «stianlie» så finner du meg. Der kommer det bilder med jevne mellomrom både fra turen og ellers.