Oppsummering av sesongen

Dette skulle jeg etter planen skrevet for lenge siden, men med et middels + aktivt liv er det ikke alt jeg rekker når jeg har tenkt..

Denne uken begynte jeg med oppkjøring til neste sesong. Etter fire uker med alternativ trening uten mål og mening, var dette en hard uke. Ingen av øktene har vært spesielt harde i utgangspunktet, men med oppstart på rulle blir det tyngre. Jeg er ikke spesielt glad i rulla, men det må til. Jobben må gjøres..

Denne sesongen har vært gøy, og jeg tenkte å dra frem noen av mine personlige høydepunkter.

Årets første høydepunkt kom i februar. En ukes treningsleir på Mallorca. Magiske treningsforhold, mange timer på sykkelen, god mat og gode sykkelvenner. Jeg gleder meg veldig til neste Mallorca-tur som kommer allerede om to uker. 3. november reiser vi tre syklister nedover, og denne gangen blir Silje med nedover. Det blir koselig:) Bildet under: Til venstre ser vi Cap de Formentor. Et fyrtårn med kafe som serverer en nydelig sjokoladekake. Til høyere: Fred, Øystein og jeg på toppen av St. Salvador.

Neste høydepunkt kom under Smaalenene Rundt. Årets første ritt med Hytera, hvor vi kjørte på tvers av klassene. Lagarbeid, dobbelt seier og årets første pallplass. En fantastisk dag! Fred støtet alene etter 3 mil og fikk en god luke. Jeg støtet etter alene og kjørte meg opp. 4 andre kom opp og vi dominerte i finalen.

Denne lysbildefremvisningen krever JavaScript.

Neste høydepunkt kom under Aremarkrittet. Et ritt som er skreddersydd for meg.. Etter noen turer og et par ritt på terrengsykkelen var det tid for grusdunking som avsluttes 2 km med litt sti og lysløypekjøring. Jeg lå foran i bruddet med 7 andre, og rett før stien støtet jeg. Luka ble stor og jeg kjørte hardt frem til jeg visste jeg hadde vunnet. Min første seier var et faktum etter en maktdemonstrasjon:)

Aremarkrittet gikk av stabelen nest siste helgen i mai, og jeg var i god form i denne perioden. Helgen etter var det klart for en Sverige-visitt og Brudfjällracet. Landevei med Hytera. Det var ventet stor svensk konkurranse. God kyllingsalat ventet etter målgang fra arrangøren. Kort fortalt; masse støting lenge, og til slutt var vi 3 Hytera-ryttere i det avgjørende bruddet.  Bånn gass inn mot mål gjennom rundkjøringer, over fartsdumper og over brostien. Det ender med spurtoppgjør mot den svenske favoritten som tar innersving på fortauet 50 meter før mål. Det ender med delt seier etter godt lagarbeid. Hytera leverer på alle områder, både før, under og etter ritt..

I midten av juni kom årets hardeste økt. Klubbmesterskap med Fiskeklev. En haug av hardinger samles for å kjempe om brosteinspremien. Dette er uten tvil årets hardeste økt/ritt med 30 punkter man sanker poeng på underveis. Martin Iversby og et par til hjalp meg under dagen, og jeg kunne til slutt stå øverst på pallen og ta hjem min første brostein. En stor dag for meg:)

Denne lysbildefremvisningen krever JavaScript.

I år har det ikke stått «DNF» etter navnet mitt på resultatlisten ofte. Kun en gang minnes jeg. Det kom under NM.. NM var i Sandefjord og jeg skulle starte på fellesstarten. 250 ryttere til start og en av de var en uerfaren mann fra Risum. Det ble ikke den beste dagen på sykkelen, og jeg gav meg halvveis da jeg hadde falt av feltet. En dum feil kostet masse. I løypens hardeste bakke skulle jeg ta en «Northug» (slippe meg sakte bakover i feltet), og plutselig var jeg 20 meter bak feltet. Mange hadde stått av på runden før, og jeg var ikke klar over at feltet var så lite i forhold til tidligere runder. Uansett var dette en stor dag opplevelsesmessig: Jeg syklet side om side med Edvald Boasson Hagen, Alexander Kristoff, Sondre Holst Enger og alle andre proffene.

nm1

Formen var egentlig ganske god, og det beviste jeg helgen etter på terrengsykkelen under et av mine favorittløp i Karlstad, Solstaloppet XC. Tidligere har jeg 2 tredjeplasser, og i år gikk jeg en plass høyere på pallen. 2. mann i mål og et ritt hvor jeg gjorde nesten alt jeg hadde planlagt på forhånd. Mange sterke svensker var med, og en 2. plass ga god motivasjon til videre trenig under sommeren før Grenserittet, Vasan og Birken stod for tur i august.

Denne lysbildefremvisningen krever JavaScript.

Sommerens trening gikk bra, og klok av skade fra i fjor tok jeg det litt roligere. Grenserittet er et stort ritt for meg, og her ville jeg gjøre det bra. Jeg hadde lagt en plan før rittet med arbeidsoppgaver, og den første milen var helt avgjørende. Tre bakker som jeg ikke måtte falle av i hvis jeg skulle oppnå et godt resultat. Jeg satt godt med og hadde ingen problemer med å være med, overraskende nok. Det ga masse motivasjon, og jeg hadde gode bein og god flyt. Hvor mange hadde trodd for to år siden når jeg begynte å satse på sykkel at jeg skulle sitte på Erte, med 7 km igjen til mål, og kjempe om 4. plassen i Grenserittet? Opp til festningen lå jeg meget godt og i spurten datt jeg ut av pedalen. Trillet inn til en 13. plass i eliteklassen. Mål om topp 10 neste år er virkelig innen rekkevidde. I Vasaloppet hadde jeg helt utrolige bein, men uheldigvis falt kjedet av under første smale parti, og jeg måtte vente lenge for å komme meg på.. Birken gikk så som så. Egentlig fornøyd, men jeg burde kjørt 4-5 minutter bedre med litt andre tilfeldigheter. Terrengsykling består av mange tilfeldigheter, og jeg rullet i mål på 2:45..

Dette er altså mine beste opplevelser fra sesongen 2018, i tillegg kommer mange fantastiske treningsturer. Vi bor i en del av landet med fantastisk natur, og rett over grensen er det mange vakre gjemte plasser. Masse motivasjon tas med inn i en lang treningsvinter, og jeg gleder meg til sesongen 2019! Enda fler ritt skal forhåpentlig vinnes, både av meg og Hytera. Vi skal jo blant annet til Polen i september…….:)